Wat als CLOK voor één keer de ‘Staat van de uitvoering’ zou mogen schrijven?
Door Herman Timmermans,
Voorzitter Stichting CLOK
De Staat van de Uitvoering is een periodieke brief van de minister. Bedoeld om de politiek te informeren over de publieke dienstverlening. De recente conclusies zijn schrikbarend. De minister erkent dat de groeiende complexiteit van wet- en regelgeving ondernemers met een niet meer uit te leggen
administratieve last opzadelt. Besturen van ondernemers op lokaal niveau kunnen er over meepraten. Verwarrend is bijvoorbeeld het voortdurend optuigen van extra loketten om het allemaal proberen beter uit te leggen of toe te lichten.
Uitvoering centraal & eenvoud voorop
Beleid maakt complexe regels en wetten die niet uit te leggen zijn. Een voorbeeld? Eerst heft de overheid bij ondernemers belasting om het geld daarna terug te geven via complexe subsidies met tijdrovende aanvraagprocedures. Een ander voorbeeld? De BIZ-wet kan eenvoudiger. Daarom: zet uitvoerbaarheid centraal en eenvoud voorop. Wel teken ik hierbij aan, voor een zuiver beeld, dat de brief van de minister op de landelijke situatie betrekking heeft. CLOK focust
op de lokale gemeentelijke overheden.
Wat zou er in de ‘Staat van de uitvoering’ staan als CLOK die voor één keer mocht schrijven?
- Baseer beleid op praktijkervaring. Personen die direct op beleid worden benoemd lopen eerst stage in de uitvoering. Bij een gemeente, maar ook in het bedrijfsleven. Bij beleidsbenoemingen krijgen ervaren mensen vanuit de praktijk voorrang. Betrek bij nieuw beleid niet alleen de praktijkervaring van de uitvoerders, maar ook van de professionals van de afdeling Economische Zaken, de accountmanagers bedrijven en de besturen van de ondernemersverenigingen. Ik ken verschillende gemeenten die dat al constructief doen.
- Breng betaling en opleiding in balans. Breng het salaris van beleidsmedewerkers in verhouding met collega’s in de uitvoering. Bied beleidsmensen een leer- of ontwikkeltraject waarin ze samen optrekken met praktijkmensen.
- Baseer beleid ook op bedrijfsbezoeken. Mede door de inzet van CLOK zijn op lokaal niveau de bedrijfsbezoeken vanuit de gemeente en het overleg tussen gemeenten en besturen van ondernemersverenigingen sterk geprofessionaliseerd. Dit genereert waardevolle
praktijkinformatie voor écht werkend beleid. - Beleid en praktijk samen. Maak afdelingen waarin beleid en praktijk geïntegreerd zijn. Stap af van het onderscheid beleid-uitvoering. Maak beleid medeverantwoordelijk voor de uitvoering. Veel gemeenten hebben hun beleid en uitvoering geïntegreerd. Perfect! Wellicht is verbetering nog mogelijk door het betrekken van EZ bij de implementatie van de Omgevingswet.
De lakmoesproef: voor wie doen we het?
Leer bij opleidingen ambtenaren werken met de menselijke maat als uitgangspunt voor de burger en ook de ondernemer. Vanuit een ja mits principe in plaats van nee tenzij. Want nu lijkt het alsof het collectieve belang belangrijker of hoger is dan dat van de particuliere bedrijven/ondernemers
die ‘alleen voor winst gaan’. Is dat geen vreemde en onnodige beeldvorming? Ik geef het u maar mee als overweging…
Meld je aan voor het Webinar over beleid en uitvoering op 8 mei, 10.00-11.30!